New Kewet owner in Denmark...seeking advise :)



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Mikkel Posselt

Neues Mitglied
14.08.2014
5
Hello Kewet freinds!
I have just aquired a Kewet 1992, chassis no. 199. It is rather original, registered and running. But many things is needed to bring it up again to original shape. Most important right now is a new set of batteries. It is original 48V and lead akkus. After studying the excellent webside kewet.de and read about what other people has done, I am sure that I wish to rebuild to Lifepo4 akkus and higher voltage. But I will like more time to prepare this conversion and therefore are looking at buying some led akkus to keep the car running while I plan the conversion.
So, my question is- have any of you any practical experience with Varta LFD230? - they are sometimes called semi-traction and sometime deepcycle and sometinmes dual-use if you search around. But it is the cheapest solution I can find for 12v 230AH (like the ones in the car now) and if they can last some years with moderate use, it is good for me. What do you think?

Please just reply in German - it is not a problem for me to understand, but difficult for me to write it :)
 

hallootto

Aktives Mitglied
03.11.2011
626
Hallo Mikkel,

herzlich willkommen im Club.

Woher kommst Du?
Ich wohne in Schleswig-Holstein, und somit ist DK nicht weit.

Sorry mit Bleiakkus habe ich mich nicht beschäftigt, ich habe meinen vor beinahe drei Jahren sofort auf Lifepo umgebaut und nun bereits über 39.000 Km damit zurückgelegt.

elektrische Grüße
Peter
 

Claus.

Aktives Mitglied
11.01.2006
1.404
Hello Mikkel,

wellcome, thanks for the "excellent webside kewet.de" I do my best.
Ich schreibe in deutsch, da ich das umgekerte Problem habe.
Ich kann englisch gut lesen aber schlecht schreiben :D

Vergesse Bleibatterien, schade um das Geld. Ich habe mein Kewet 2 Jahre ohne Batterien stehen gelassen bis ich mir LiFePo4 Akkus haben kaufen können.

Ich habe diesen Umbau gemacht: http://www.kewet.de/akku/lifeypo4-200ah/index.htm
Ich wollte auch auf 72V umbauen, aber bei 2 Kewet Fahrern sind die Motoren kapput gegangen.
Bei 72V muß unbedingt der Motorstrom begrenzt werden sonst geht der Motor kapput.
 

hallootto

Aktives Mitglied
03.11.2011
626
Hallo Mikkel,

wenn ich die Datenblätter zu den Varta LFD 230 richtig lese, dann sollen diese für 200 Zyklen mit 50% Entladung gut sein...
Und die 230 Ah sind nur bei C100 zu erreichen (=2,3A x 100h). Wenn man dann von 130-150A beim Kewet ausgeht, werden die Akkus keine große Reichweite haben, aber viel schlimmer ist, dass diese bei täglicher Nutzung nicht einmal ein Jahr überleben.

Rechnen wir mal (Theorie):
200h x 100Ah = 20000Ah
20000Ah / 140A = 143h
143h x 50Km/h = 7150Km verdammt wenig!!!

die Akkus liegen im Web bei 300-400€
nehmen wir einmal die 300 x 4 = 1200€
1200€ / 7150km = 0,17€ pro Km für die Akkus stimmt nicht ganz, denn sie sind ja dann noch nicht Tod, aber es macht vermutlich keinen Spaß mehr...

Nehmen wir die 0,17€ einmal als Basis.
Ich habe mit meinen Lifepos mittlerweile 39000Km runter, und merke noch keinen gravierenden Reichweitenverlust, das macht bei 0,17€ dann 6630€ "Investitionsvolumen".
Oder anders herum. Wenn man mit den Bleiakkus 39000Km zurücklegen möchte, dann wären das Investitionen von ca. 6630€. Was ist dann günstiger?

Alles nur Rechnerei!?
Am Ende muss Du für dich ermitteln, was Du mit dem Kewet machen möchtest.

Viel Spaß beim weiteren Nachdenken und Tüfteln.

elektrische Grüße
Peter

PS
Ich musste heute wieder einmal wegen "Fährwartung" der NOK-Fähre Hochdonn auf die Autobahn ausweichen, und damit knapp 40Km zur Arbeit anstelle 24Km fahren. Auch für die Rückfahrt reichen die Lifepos noch ohne Zwischenladung. Also für mich ist der Kewet mit Lifepos voll Alltagstauglich.
 

Mikkel Posselt

Neues Mitglied
14.08.2014
5
Hello Peter and Claus..

Many thanks for you kind welcome and for your reply to my question.
There is no doubt that the right solution is to convert to LiFepo, but the voltage can be discussed..Peters calculation example is very clear...
But I need more time to prepare for this conversion - including understand better the electric and electronics as I am mostly a mechanical engineer...
So I have ordered a set of 4 Varta LFD230Ah as mentioned above so I can keep the car running for ? years until I am ready for the better solution..The cost is € 1.330... I shall keep you informed about my performance and range.
Meanwhile, I have fixed a number of mechanical issues on the car - and at the same time are crawling about following leads in order to understand everything. But I find some more leads - and different - compared to the diagram that I have downloaded from this website....I will try to be more specipic and hope you maybe can help me....
best regards
mikkel posselt, DK
 

r1

Neues Mitglied
01.01.1970
0
Dont drive your Vartas to maximum range. They will last even shorter than. Lead technologys dont like that. Try to keep them charged to increase their lifetime.
 

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