Renaissance der Pb-Batterie ?

  • Themenstarter Ralf Graupner
  • Beginndatum

R

Ralf Graupner

Guest
#1
Hallo,

ich wollte folgendes Abstract einer Veröffentlichung mal ins Netz stellen. Was sagt Ihr dazu? Übrigens: Auf der Homepage von Exide steht noch nichts davon...

Nur ums richtig einzuschätzen: Typische Lebensdauern von Pb-Säure Batterien werden mit 300 Zyklen bei 80% DoD (Depth of Discharge) angegeben...

Ralf Graupner



High power valve regulated lead-acid batteries for new vehicle requirements
Francisco Trinidada, Francisco Sáez & Jesús Valenciano
Journal of Power Sources 2001, 95:1-2:24-37

Tudor Research Laboratory, Exide Technologies, 19200 Azuqueca de Henares , Spain

Abstract

The performance of high power VRLA ORBITAL [TM] batteries is presented. These batteries have been designed with isolated cylindrical cells, providing high reliability to the recombination process, while maintaining, at the same time, a very high compression (>80 kPa) over the life of the battery. Hence, the resulting VRLA modules combine a high rate capability with a very good cycle performance. Two different electrochemically active material compositions have been developed: high porosity and low porosity for starting and deep cycle applications, respectively (depending on the power demand and depth of discharge). Although, the initial performance of the starting version is higher, after a few cycles the active material of the deep cycle version is fully developed, and this achieves the same high rate capability. Both types are capable of supplying the necessary reliability for cranking at the lowest temperature (-40°C). Specific power of over 500 W/kg is achievable at a much lower cost than for nickel?metal hydride systems. Apart from the initial performance, an impressive behaviour of the cycling version has been found in deep cycle applications, due to the highly compressed and high density active material. When submitted to continuous discharge?charge cycles at 75% (IEC 896-2 specification) and 100% (BCI deep cycle) DoD, it has been found that the batteries are still healthy after more than 1000 and 700 cycles, respectively. However, it has been proven that the application of an IUi algorithm (up to 110% of overcharging) with a small constant current charging period at the end of the charge is absolutely necessary to achieve the above results. Without the final boosting period, the cycle life of the battery could be substantially shortened. The high specific power and reliability observed in the tests carried out, would allow ORBITAL [TM] batteries to comply with the more demanding requirements that are being introduced in conventional and future hybrid electric vehicles. However, some development in electrode thickness, separator and electrode corrosion must be made in order to match the performance of new advanced batteries (such as lithium-ion or nickel?metal hydride). Fortunately, the cost advantage of the VRLA technology over other electrochemical couples will continue to be a determinant for the future design of the electrical system of the new vehicles.
 
E

Eduard Hustinx

Guest
#2
Guten Tag Ralf,

Ich habe den vollstaendigen Artikel als pdf. Datei. Ich kann sie Dir (oder Anderen) mailen wenn du moechtest.

Grusz,

Eduard Hustinx
 
R

Ralf Graupner

Guest
#3
Ja, das wäre nett!

Was hältst Du davon?

Ralf Graupner
 
E

Eduard Hustinx

Guest
#4
Ich frage mich wie die Ergebnisse aussehen wenn die Batterie unter realen Umstaenden getestet wird. Ich glaube die Orbital Batterie wird nur selten in Elektrofahrzeugen eingesetzt, es gibt also nur wenig Praxisergebnisse.

Grusz,

Eduard Hustinx
 
R

Reinhold

Guest
#5
Hallo
Bei meinem letzten Besuch der Autozubehörtandlers fiel mir ein Prospekt dieser Batterie in die Hände.
Die wäre schon was...
Aber leider hat sie nur 60Ah bei Kosten von ca 150Euro.
Das würde bedeuten Doppelsatz, 6x 150E-
Platzprobleme wären zu lösen...
Wer möchte es ausprobieren?
Es darf bei vernünftiger fahrweise von <70Km Reichweite ausgegangen werden.
Tschau
Reinhold
 
W

Werner Weiß

Guest
#6
hallo reinhold :)
für was für ein fahrezeug? für ein el reichen die 60Ah bei C5 auch- wenn es blei-gel sind! meine fiamm haben gerade mal 65 Ah bei C5 und bin auch ca. 40- 45km weit gekommen. bei den batts ist der gewichtsunterschied mit unter sehr gewaltig meine haben ein gewicht pro batts von 24kg.
was ist VRLA für net ausführungvon batts???
euer el- flitzer weiss :D
 

Anmelden

Neue Themen